پندار pen dar

این وبلاگ شامل مطالب علمی وفرهنگی و تفریحی میباشد

پندار pen dar

این وبلاگ شامل مطالب علمی وفرهنگی و تفریحی میباشد

اما و اگرهای کنکور سراسری

تجمع معترضین مقابل سازمان سنجش

  
تجمع این گروه در جلوی سازمان سنجش آموزش ایران در بلوار کریمخان زند در تهران باعث ترافیک سنگین در این بلوار و خیابانهای اطراف آن شده است.
 
بخشی از تجمع کنندگان معتقد بودند که با وجود داشتن رتبه های دو رقمی و سه رقمی، نتوانسته اند در رشته های مورد نظر قبول شوند در حالی که در سال گذشته کسانی با همین رتبه در رشته های مورد نظر در دانشگاه های مستقر در تهران پذیرفته شده اند.
 
یکی از معترضان گروه ریاضی با رتبه 1287 نتوانسته بود در هیچ رشته دانشگاهی در تهران قبول شود در حالی که به عقیده وی به روال سالهای قبل با این رتبه حداقل باید در یک رشته علوم پایه قبول می شد برخی نیز می گفتند با داشتن رتبه پائین نتوانسته اند در هیچ رشته ای قبول شوند یا در رشته ای قبول شده اند که در میان انتخابهای آنها نبوده است.
 
مادر یکی از داوطلبان نیز که فرزندش از استان لرستان در کنکور شرکت کرده بود گفته است که فرزندش در رشته ریاضی کاربردی شهر رفسنجان قبول شده است در حالی که فرزندش در هنگام انتخاب رشته شهر رفسنجان را انتخاب نکرده بود.
 
پدر یک داوطلب از شهر لنگرود که فرزندش با داشتن رتبه 79 در شهر اصفهان قبول شده، گفته است: چرا فرزندش از تحصیل در تهران محروم شده در حالی که به گفته وی در سالهای گذشته افراد با داشتن رتبه های بالاتر در رشته های معتبر در دانشگاه های تهران پذیرش شده اند.
 
گزینش داوطلبان بومی
 
برخی نیز نسبت به گزینش بومی که برای اولین بار از سوی وزارت علوم اعمال شده معترضند. گزینش بومی بر اساس مصوبه ای انجام شده که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. بر اساس این مصوبه 65 درصد حجم پذیرش دانشجو در دانشگاهها به صورت بومی انجام می شود.
 
با توجه به این که اکثر دانشگاههای معتبر در شهر تهران قرار دارند، معترضان می گویند که اجرای این تصمیم باعث شده که شهرستانی ها از ورود به دانشگاههایی نظیر تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، امیر کبیر، علم و صنعت و بقیه دانشگاهها محروم شوند. به گفته این گروه، این تصمیم همچنین باعث شده تا شانس داوطلبان تهرانی نیز به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یابد.
 
مصوبه "گسترش بومی گزینی در آزمون سراسری دانشگاه ها" در تاریخ در اول مرداد سال جاری به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و برخی می گویند که اجرای آن با این سرعت در سال جاری اشتباه است.
 
علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است: "وزارت علوم در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مرتکب اشتباه شده و اگر هم بنابر اجرا بود باید برای سال آینده این کار انجام می شد." از نظر مجلس این مصوبه بسیار کلی بود و ابهاماتی داشت و برای همین بعد از تصویب این مصوبه، کمیسیون آموزش و تحقیقات از وزارت علوم درخواست کرده بود جزئیات آن را به مجلس منعکس کند.
 
وی در باره دلیل این تقاضای مجلس گفته است که نگران بودیم مبادا طریقی در پیش گرفته شود که حق عده ای از داوطلبان ممتاز ضایع شود.
 
شرکت کنندگان کنکور
 
نتایج کنکور سراسری دانشگاههای دولتی به تازگی منتشر شده و در آن دختران 64 درصد از صندلی های دانشگاه های ایران را در اختیار گرفته اند.
 
از میان 437 هزار نفر پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی، 278 هزار و 158 نفرشان دختر هستند و تنها 158 هزار و 911 نفر از پسران در آزمون سراسری دانشگاه های دولتی پذیرفته شده اند.
 
بر اساس گزارش سازمان سنجش آموزش، از میان پذیرفته شدگان 86 هزار نفر در دروه روزانه، نزدیک به 27 هزار نفر در دوره شبانه، 1640 نفر در دوره نیمه حضوری، حدود 229 هزار نفر در دانشگاه پیام نور، حدو 91 هزار نفر در دانشگاه های غیر انتفاعی و 1094 نفر در دوره های فرهنگیان، و 1717 نفر نیز در دوره بین المللی و مجازی پذیرفته شده اند.
 
امسال یک میلیون و 300 هزار نفر در کنکور دانشگاه ها شرکت کرده بودند که از میان آنها 517 هزار نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، 459 هزار نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی، 318 هزار نفر درگروه آزمایشی علوم ریاضی، 66 هزار نفر در گروه آزمایشی هنر و 146 هزار نفر در گروه زبان های خارجی ثبت نام کرده بودند.  
<><>
ایمیل:
* نظر:
 
 
توضیحات سنجش درباره اعتراض ها به نتایج کنکور
معاون آماری و فنی سازمان سنجش اعلام کرد : داوطلبانی که در مکان زندگی خود انتخاب رشته می کنند شانس قبولی بیشتری دارند .
شبکه خبر: خدایی معاون آماری و فنی سازمان سنجش در گفتگو با سایت شبکه خبر در خصوص اثر بومی بودن داوطلبان در انتخاب رشته ها گفت : این طرح بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته و سال های قبل هم بوده و امسال در بعضی رشته ها گسترش پیدا کرده است ، داوطلبانی که در آزمون امسال شرکت کرده اند شانسشان در بوم خود که استان ، ناحیه و قطب باشد افزایش یافته و در غیر بوم کاهش پیدا کرده داوطلبی که
از استان اصفهان اگر رشته های استان خود را بزند شانس بیشتری دارد تا رشته های در استانهای دیگر بزند شانس کمتر خواهد داشت .

خدایی افزود : بومی گزینی بر اساس گسترش رشته ها انجام شده است اگر رشته ای در تمامی استانها بوده است آن رشته استانی گزینش شده است و اگر رشته ای در چند استان و ناحیه وجود داشه باشد بر اساس تقسیم بندی که در دفترچه 2 آمده است طبیعتا شانس داوطلبان در بوم خود بیشتر و در غیر بوم خود کمتر است .

معاون آماری و فنی سازمان سنجش در خصوص نحوه پذیرش دانشجو نیز گفت : پذیرش دانشجو متاثر از روشهای گزینش است که به سازمان سنجش ابلاغ می شود سازمان سنجش سازمان مجری است و ضوابطی که از طرف مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان ابلاغ می شود عینا اجرا می شود و در بحث پذیرش آنچه که مهم است وضعیت خود فرد است و نوع بومی رشته ، طبیعتا اگر انتخاب رشته مناسب انجام شود ممکن است به عنوان مثال رتبه 40 اگر فقط 1 رشته در گروه ریاضی باشد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف را بزند و بومی تهران هم نباشد قبول نمی شود پس اگر داوطلب 100 انتخاب خود را انجام دهد و رشته های بومی خود را بزند شانس بیشتری دارد .

خدایی تاکید کرد : نکته مهم بومی گزینی در کنار انتخاب افراد است .

وی افزود : بحث بومی گزینی صریحا در دفترچه شماره 2 آزمون سراسری امسال چاپ شده و داوطلبی نمی تواند ادعا کند از این بحث بدون اطلاع بوده است .

خدایی ادامه داد: کارنامه سراسری از روز شنبه در سایت سازمان قابل مشاهده است و داوطلبان اول کارنامه را ببینند و در صورت اعتراض از طریق مکاتبه یا پست های اینترنتی سازمان اعتراضات خود را ارسال کنند تا به سوالات پاسخ داده شود و از مراجعه حضوری با توجه به کمبود امکانات و فضا نامناسب خودداری کنند و امکان پاسخگویی مناسب در این مکان وجود ندارد .

معاون آماری و فنی سازمان سنجش در پایان اظهار داشت :
بومی گزینی بر اساس رشته انجام شده است اگر رشته ای در تمام استان ها وجود داشته باشد بومی گزینی در آن رشته ها انجام شده است مثلا زبان و ادبیات فارسی در تمام استانها وجود دارد و بر اساس آن بومی گزینی انجام شده است و رشته های هنر در چند دانشگاه بوده است و این رشته را بومی گزینی نکرده ایم .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد